Svårt allergisk från 5 års ålder

Johannes är som vilken 6 åring som helst, nästan i alla fall. Det som skiljer honom från många andra barn, och även från många vuxna, är att han lever varje dag med en allvarlig och livshotande allergi. Allt började en sommardag för ca 1,5år sedan och Johannes minns fortfarande den dagen och den ambulansfärden som om det var igår. Johannes, då 5 år gammal, åt för första gången av jordnötsringar. Genast började det klia något så fruktansvärt, i ansiktet, på halsen, armarna, ben, rygg och nacke – Ja, överallt. Stora nässelutslag blossade upp, läpparna svullnade och började bli blåa. Johannes fick svårt att andas och höll på att svimma. Mamma Lina, som själv är allergiker, förstod genast vad som höll på att hända. Snabbt beslutade hon att ge Johannes av hennes allergimedicin, antihistamin, i hopp om att vinna tid. Man ringde ambulansen och dom var snabbt på plats för att stötta upp med akutmedicinering. Det gick som tur var bra men sedan den dagen lever både Johannes och hans familj med vetskapen om att Johannes har en allvarlig och livshotande jordnötsallergi. Det är något man får tänka på hela tiden, något man behöver lära sig att leva med. Det är något som ställer krav på beredskap och krav på dom val man gör i vardagen. Många tillställningar får man helt välja bort medan andra kräver extra hänsyn och anpassning.

Resa med förberedelser

En dag bestämde sig familjen att man ville resa till Thailand. Som mycket annat är med allergiska barn var även denna resa något som krävde mycket förberedelser, efterforskning och förvarning. Resan bokades över 1 år i förväg och man tog genast kontakt med bokningsbolaget för att försäkra om att resan skulle kunna göras säker utifrån allergin. Ett bolag kan förstås inte garantera att ingen passagerare skulle ta med sig jordnötter själv på planet men man kunde däremot lova att flygbolaget själva inte skulle servera några. Man kunde se till att maten var fri från jordnötter och man kunde välja att inte sälja dom annars så vanliga jordnötspåsarna på planet. På detta vis skulle risken för stora mängder jordnötsprotein i luften och på ytor kunna minskas betydligt. Risken för Johannes hälsa utifrån allergin skulle minimeras. Man skulle i sådana här fall även kunna informera passagerare om att en jordnötsallergiker finns ombord och man kunde förstås uppmana folk att låta bli jordnötter under resans gång. Dessutom skulle Johannes ändå bära med sig mediciner för säkerhetens skull.

När det väl var dags gick resan till Thailand alldeles prickfritt. Familjen fick genast vid ombordstigning veta att informationen gått fram och dom blev väl mottagna. Inga jordnötter serverades eller såldes på planet, medpassagerarna informerades visserligen inte men familjen och Johannes kunde ändå känna sig trygga. Under vistelsen i Thailand fick man fortsätta att parera för jordnötter, precis som man gör dagligen i Sverige, men allting gick bra och semestern var hittills mer än lyckad.

Vägrades resa hem

Men när man sen skulle flyga hem från Bangkok var allting helt annorlunda. Familjen hann precis kliva ombord på planet innan dom istället avhystes inte bara från sina platser utan helt från planet. Personalen hade gjort detta med anledning av att det visade sig vara jordnötter i maten som skulle serveras, trots att man hade lovat att så inte skulle vara fallet och trots att man hade kännedom om situationen med svårt jordnötsallergisk passagerare. Misstag sker förstås och självklart var det bra att Johannes liv inte riskerades på planet. Personalen som avhyste familjen lovade åtminstone att dom enkelt kunde boka om biljetterna till ett flyg under nästkommande dag. Ja, hellre det än att riskera livet. Men personalen uppmanade också föräldrarna att uppsöka en läkare i Thailand för att erhålla recept på ytterligare adrenalinsprutor ifall olyckan ändå skulle vara framme under flyget och att dom adrenalinsprutor som familjen redan bar med sig inte skulle räcka. Man kanske ville ta det säkra före det osäkra?

Men när man kom till läkaren, då nekade läkaren till att det finns något som heter luftburen jordnötsallergi. Det skulle heller inte finnas några risker för en person med svår och livshotande jordnötsallergi att flyga med ett flygplan precis som vilken annan person som helst, han var t.o.m. villig att skriva intyg på detta. Föräldrarna som ändå hade adrenalinsprutor och ett intyg från deras svenska läkare valde att låta detta vara. Man försöker istället boka om resan som så hade lovats men här tog det helt stopp. Flygbolaget vägrade att låta familjen boka om sin resa eftersom att dom lämnat det planet som ordinarie resa var bokad på, man kunde heller inte få några pengar tillbaka. Flygbolaget ville heller inte låta familjen själv boka en ny resa och betala på nytt eftersom att dom inte ville ha en jordnötsallergiker med på flygplanet, detta trots att föräldrarna nu i desperation försökte hänvisa till det intyg om den thailändska läkaren nyss skrivit till dom. Familjen valde att besöka flera olika flygbolag på plats men ingen ville låta detta jordnötsallergiska barn resa hem med deras plan. Inte heller resebolaget, försäkringsbolaget eller SOS-international kunde hjälpa familjen. Familjen var plötsligt strandad i Thailand.

Kom hem till slut

Först efter 2 dygn kunde familjen via kontakt med Lufthansa och Austrian Airlines få hjälp. Utan några som helst problem gick tydligen visst att boka en resa åt dom på ett nötfritt flyg med toppenbra service. Familjen fick äntligen komma hem, om än 26.000kr fattigare. Dessa 2 dygn strandade på en flygplats i total ovisshet om hur och om man ens ska komma hem, i kampen mot rese- och flygbolag, kändes enligt mamma Lina som 2 veckor. Johannes fick däremot aldrig veta varför hemresan fördröjdes eftersom att familjen varken ville oroa eller skuldbelägga Johannes. Han är ju bara 6 år gammal, även om han är allergisk.