Fel mat till allergiker

Upprepat hör vi liknande berättelser; ”fel mat till allergiker”. Det finns en anledning varför allergiker frågar och frågar, varför dom vill försäkra sig om att den information dom fått är korrekt, varför dom vill försäkra sig om att maten inte är farlig för dom. Det är inte för att man vill vara besvärlig, det är för att allergiker är vana att dom måste dubbelkolla, det är också för att både lidande och liv kan stå på spel. Ett misstag kan i vissa fall innebära livsfara.

Några som nyligen råkade ut för ett sådant misstag är familjen Johansson. På en semester i en storstad i Sverige valde familjen att bo inom en känd hotellkedja av större storlek. Avsikten var att ha en riktigt mysig ”sova på hotell och shoppamysdag”, istället slutade det med ambulans och sjukhusinläggning – allt p.g.a. felaktig information och fel mat till allergiker.

Felaktig information

Till frukost efterfrågade man ägg- och mjölkfria pannkakor och det visade sig att hotellet hade detta. Mamma Disa väljer att fråga om och om igen eftersom att hon vet att det lätt kan bli fel och hon vet att ett fel kan kosta hennes 8 åriga dotter ett stort lidande. Dottern lider nämligen av svår och livshotande allergi, hon bär med sig adrenalinpenna och det är av yttersta vikt att hon inte äter det som hon inte tål. Minst 3 gånger frågar mamma Disa personalen för att verkligen försäkra sig om att informationen dom fått är korrekt. Mycket riktigt, pannkakorna skulle vara mjölk- och äggfria.

Dottern åt och dagen skulle nu fortsätta med shoppingtur. Efter bara en halvtimme mår dottern inte längre bra, hon har klåda och smärta i ögonen och börjar bli röd om ögonen. I första taget ser man inte sambandet eftersom att så mycket annat också kan påverka, exempelvis miljön på hotellet. Planerna fortsättare men dottern mår allt sämre och sämre. Ögonlocken och ansiktet svullnar upp och hon får nässelutslag på hela kroppen. Mamma startar att medicinera och sätter dottern ner för att vila men det vänder inte med akutmedicineringen. Dottern börjar kräkas och blir kräftröd över hela kroppen. Nu är det dags att se allvaret, innan det går för långt. Ambulansen tillkallas och en 8åring får snabbt komma till sjukhuset där enbart adrenalininjektioner kan häva reaktionen. Det blir ingen shoppingrunda eller mysdag, istället blir det observation på sjukhuset.

Misstaget uppdagas

Nu förstår man förstås att det måste ha varit fel på frukosten. Man kontaktar hotellet och restaurangen och nu visar det sig att pannkakorna inte alls var ägg- och mjölkfria som utlovats, dom var istället mjölk- och glutenfria. Alltså har detta 8 åriga barn med svår och livshotande allergi ätit ägg trots att mamma upprepat frågade för att försäkra sig om att inget ägg fanns i frukosten.

Inte ok men ändå väl bemött

Mamma Disa blir i efterhand kontaktad av chefen på hotellet. Man har sett oerhört allvarligt på misstaget och man ber uppriktigt om ursäkt. Dessutom klargör man att sådant inte får hända och att det uppenbarligen krävs åtgärder för att minimera risken för att det skulle upprepas. Man kompenserar också familjen med en ny weekend. Mamma Disa förstår att misstag sker och tycker inte under några omständigheter att detta var okej, ändå är man positivt överraskad över hur väl misstaget bemöttes av hotellchefen. Man hoppas nu att inga fler ska drabbas av liknande misstag, åtminstone inte på detta hotell eller i denna restaurang. Man ser också fram emot en ny weekend och hoppas att den blir fylld av både shopping och mys och inga ambulansfärder eller sjukhusbesök.