En stor miss

En känd hamburgerkedja, en kedja som enbart använder svenskt kött i hamburgaren, ja… och visserligen ägg och mjölk också, gör en stor miss och ett litet barn får akut fara med ambulans till sjukhuset.

Det här rör sig om en familj med sedan tidigare kända allergier och sedan tidigare bra koll på observandum kring allergierna. Ett av barnet har svår äggallergi med livshotande reaktioner. Detta barn är i regel är väldigt begränsat och ofta otryggt i både sällskap och socialisering kopplat till allergin. Ett ställe där det här barnet ändå brukar känna sig trygg är just denna snabbmatskedja, här brukar hon kunna äta en äggfri hamburgare och det har hittills gått bra. Men nu skulle det förtroendet brytas, den här gången gick det inte alls bra.

På restaurangen beställer mamman noggrant och tydligt en ”äggfri hamburgare”. Med detta framgår då att dressingen innehåller ägg varpå den förstås måste avstås ifrån. Specialbeställningen kommer fram och innan dottern får smaka kontrollerar mamma som vanligt burgaren, mycket riktigt – minus dressing på klisterlappen och ingen dressing i. ”Specialbeställning”. Detta tordes vara den äggfria hamburgaren som mamma nu beställt, precis som så många gånger förr.

Ambulans

Snart slutar dock måltiden i kaskadspyor, ambulansfärd och akutmedicinering. Helt klart var hamburgaren inte äggfri. Det ska nu visa sig att personalen mycket riktigt hoppat över dressingen med innehåll av ägg på den äggfria hamburgaren MEN man valde ändå att servera hamburgareköttet MED ägg i. Om någon beställer en äggfri hamburgare tordes denna person verkligen vilja att hamburgaren, d.v.s. det som ska ätas, är äggfritt, inte bara vissa delar av den.

Idag gick det bra. Barnet är redan under återhämtning, åtminstone fysiskt. Rent psykiskt har hon nu tappat förtroendet för det enda ställe där hon kunde äta ute. Hon har även fått bli en skräckfärd rikare och hon har återigen blivit påmind om hur andras okunskap kan kosta henne livet.

Kompenserad

Restaurangen har bett familjen om ursäkt och håller kontakt för att ersätta utgifter och kompensera med måltider, frågan är när man åter vågar äta på MAX efter detta misstag. När ärendet uppdagats hör flera personer av sig till Allergiupproret och beskriver precis samma sak, att man beställt en ägg- eller mjölkfri burgare men ändå fått reaktioner och att just ”fel” kött varit den misstänka orsaken.

Hur tydlig kan man vara?

Vi vill härmed varna alla kunder till denna stora, kända hamburgerkedja MAX att det ordinarie hamburgareköttet innehåller BÅDE ÄGG OCH MJÖLK. Man ska alltså inte enbart precisera att man önskar en ägg- och/eller mjölkfri hamburgare utan man ska uttryckligen också be om ett ägg- och mjölkfritt kött till sin ägg- och mjölkfria burgare. Glöm inte detta! Sen, hur man nu ska kunna kontrollera att man verkligen fått rätt kött, ja… det får väl måltiden utvisa. Vi har även valt att dela detta till MAX med hopp om bättring i hantering och minimering av risken att detta ska drabba fler.

Sommar 2016