Alva –allergiker

Det här är Alva. Hon är 20 månader gammal och mjölkproteinallergisk sedan tidig spädbarnsålder. Mamma Mia har sedan tidigare ingen direkt kunskap kring allergier men hon har snabbt blivit expert tack vare informationsmaterial från sjukvården och hjälpsamma allergiföräldrar via sociala medier. Mia har blivit expert på att sortera bland produkter i hyllan på livsmedelsaffärer, både vad gäller mat men även hygienprodukter. ”Vi dubbelkollar alltid, även innehållet på tvål och tandkräm måste gås igenom” berättar Mia. Alva får absolut inte få i sig mjölk för reaktionerna är inte trevliga. ”Hon får utslag, magknip, kräkningar, gaser & diarré, hon kan även få feber & feberkramper”. 2 gånger har det ändå blivit fel. En gång på förskolan och nu senast efter att Alva fått äta av en barnmatsburk som enligt innehållet skulle vara mjölkproteinfri. Det är här vi kommer i kontakt med mamma Mia, i samband med att hon försöker utröna reaktionen efter barnmatsburken.

Reaktionen

Alva fick äta av en ekologisk barnmatsburk. Snart kom reaktionen. ”Inledningsvis var hon orolig och kallsvettig p.g.a. magknip, sen blev hon snabbt väldigt ledsen och kort därpå helt otröstlig. Hon skrek och grät av förtvivlan vilket triggade hicka så pass att hon fick det jobbigt med andningen” berättar Mia. Trots försök till symtomlindring med medicinering mår Alva fortfarande flera dagar senare dåligt. ”Det brukar ta flera dagar och sömnlösa nätter för hennes kropp att återhämta sig från att ha råkat ut för mjölkprotein”, det vet Mia.

Kan man lita på livsmedelsbranschens kunskaper?

Mia, van allergiförälder som hon är, ser genast sambandet. Hon tar därför kontakt med barnmatstillverkaren i hopp om klarhet. Det en van allergiförälder ofta tänker på är risken för kontamination (att maten på något vis fått i sig spår av ett allergen) varpå det var den självklara frågan för Mia. Svaret från tillverkaren däremot visade på betydligt större risker än vad Mia befarat. ”Jag blev uppriktigt sagt förbannad” säger Mia. Det som tillverkaren svarade via sin kundtjänst är att ”alla våra produkter är helt mjölkproteinfria”, däremot kunde dom inte garantera riskfritt från spår. I den här enda meningen kunde Mia genast se att kundtjänst hade allvarliga brister i sina kunskaper och hon betonar att ”ett sådant svar hade kunnat kosta ett barn livet om fel person litat på det”. Anledningen varför detta svar skapade sådan ilska hos Mia (och flera andra föräldrar som fick ta del av konversationen) är att det på tillverkarens hemsida går att utläsa att flera produkter i deras sortiment innehåller både ost och smör, något som förstås innehåller mjölkprotein. Kundtjänsten backade i sitt uttalande först efter att Mia som kund påtalade felet. Inte nog med att kundtjänst uppenbarligen inte har koll på produkterna men tydligen saknas också basal allergikunskap i och med att ett sådant gravt felaktigt svar kunde få gå ut till en allergiförälder.

Tilliten är rubbad

På frågan om Mia vågar lita på innehållsförteckningar som hon ser i butik hädanefter svarar hon ”Nej absolut inte! Så vida det inte står ”mjölkfri” eftersom det är ett lagbrott i Sverige att marknadsföra något som mjölkfritt om det inte produceras i rena, kontrollerade miljöer”. Hon tycker dessutom att den allmänna allergikunskapen i samhället är låg och ställer sig därför gärna bakom ett allergiuppror.

Jan 2016

Alva och Mia heter egentligen något annat